Thursday, July 28, 2011

ramadhan datang lagi..alhamdulillah:)

assalamualaikum....:)
ramadhan datang lagi..yeay!!alhamdulillah..:)
dpt lg aku pose taun ni..syukur2..
so semua umat islam yg boley pose n xde keuzuran,hope2 semua penuhkan pose tau..:)
nak share sumting sket yg berkaitan bulan pose ni..

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:
"Semua amalan anak Adam digandakan kebaikannya sepuluh kali ganda serupa dengannya hingga tujuh ratus kali ganda, Allah Azza Wajalla berkata:" Melainkan puasa, kerana ia untuk-Ku dan Aku sendiri yang membalasnya, mereka meninggalkan syahwat dan makanannya kerana-Ku." Bagi orang yang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan; kegembiraan semasa berbuka dan kegembiraan semasa menemui Tuhannya, dan bau busuk (dari mulut orang yang berpuasa) kerana berpuasa lebih wangi di sisi Allah daripada bau Kasturi." (Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim dari hadith Abu Hurairah RA.)

jadi da terbukti dpd hadis kat atas ni yg Allah dah menjanjikan sape2 yg berpuasa pada bulan ramadhan ni,akan mendpt pahala yg berlipat kali ganda dgn niat puasa ini hanya untuk Allah..
so xyahla kite nak ragu2 lg mls nak pose la apela..
n lg 1,,rajin2knla diri 2 g solat tarawikh kat masjid2 or surau2 2..bnyk pahala n fadhilat2 yg mnnt tau..kejar peluang yg Allah da bg kat kte ni..
semua utk bekalan kite kat sane nnt..insya Allah...
Kita baru kembali dari satu peperangan yang kecil untuk memasuki peperangan yang lebih besar. Sahabat terkejut dan bertanya, "Peperangan apakah itu wahai Rasulullah?" Baginda berkata, "Peperangan melawan hawa nafsu." [Riwayat al-Baihaqi]

ramadhan juga adalah bulan bagi kite melawan hawa nafsu..
nafsu manusia yg berbagai2 jenis..
Rasulullah mengajak kita untuk meninggalkan suatu peperangan, suatu perjuangan atau suatu jihad yang kecil untuk dilatih melakukan satu perjuangan atau jihad yang besar iaitu jihad melawan nafsu. Orang yang berperang melawan nafsu ini nampak seperti duduk-duduk saja, tidaklah sesibuk orang lain, tetapi sebenarnya sedang membuat kerja yang besar iaitu berjihad melawan nafsu. jadi kawan2,,,dgn keberkatan bulan ramadhan yg bakal menjelma ni,,
jomla kite sama2 mengawal nafsu makan kite yg tggi sgt ni kan(ckap kat diri sendiri.hehe)
insyaAllah...kite semua bakal mndpt pahala yg berlipat kali ganda..
betulkan niat,,serahkan pada yg Maha Esa..insyaAllah..
renung2kan dan selamat beramal..:)))


2 comments: